Disponible ja en els principals tràmits l’autenticació eIDAS per als ciutadans de la UE

Des del 2 d’octubre de 2024 es troba en funcionament en la Seu electrònica de l’Agència Tributària l’autenticació eIDAS, permetent que els ciutadans de la UE puguin accedir als principals tràmits tributaris, com ara presentar la declaració d’IRPF / IRNR o els principals models d’IVA, mitjançant la seva identificació electrònica nacional.

eIDAS (Electronic Identification, Authentication and trust Services) és un marc regulatori de la Unió Europea que estableix normes per a la identificació electrònica i els serveis de confiança en transaccions electròniques. Aquest sistema permet als ciutadans d’un país de la UE utilitzar la seva identificació electrònica nacional, com un DNI digital, per accedir a serveis públics en uns altres països membres, facilitant l’accés a serveis de les administracions públiques de manera segura i eficient, constituint un pas important cap a la integració digital a Europa.

Per accedir als serveis de l’Agència Estatal d’Administració Tributària a través del sistema eIDAS, es requereix que el ciutadà de la UE posseeixi un identificador d’identitat espanyol (Identificador espanyol de Ciutadà UE) com un DNI (Document Nacional d’Identitat), un NIE (Número d’identificació d’Estranger) o un NIF L o NIF M (número d’identificació fiscal). Això significa que, encara que es pugui utilitzar la identificació electrònica d’un altre país de la UE, és necessari estar en possessió d’un d’aquests identificadors espanyols per realitzar tràmits a l’Agència Tributària.

Utilitzant l’autenticació eIDAS, es pot realitzar una varietat de tràmits en la Seu electrònica de l’Agència Tributària, número del qual s’anirà ampliant progressivament. Per saber si un tràmit específic admet l’autenticació eIDAS, simplement s’ha de buscar l’opció eIDAS en el menú d’autenticació.

Inicialment, l’Agència Tributària oferirà l’autenticació eIDAS en alguns dels principals tràmits relacionats amb les següents matèries (només per als exercicis més recents, en alguns supòsits):

  • Declaracions i altres tràmits de Renda (IRPF i IRNR ) e impost sobre societats

  • Gestió de l’IVA

  • Gestió de deutes

  • Tràmits de duanes

  • Apoderaments

  • Consultes a través de l’eina Informa+

  • Avisos informatius

  • Determinades reclamacions economicoadministratives i procediments especials de revisió

Tots els detalls d’ús d’aquesta i altres formes d’identificació electrònica es troben disponibles en la Seu electrònica de l’Agència Tributària en el menú Totes les gestions / Identificació electrònica o a través de l’enllaç Agència Tributària: Identificació electrònica.

Enllaç a la notícia

Desplaça cap amunt
Ves al contingut